dimarts, 6 de maig del 2014

OASI DE CULTURA

Jardí romàntic de l'Ateneu a la nit.

Entrada al carrer Canuda


El carrer Canuda ha sortit ja dues vegades en aquest bloc: la primera, quan vaig mencionar la desaparició de la llibreria Canuda i la segona, en una passejada per diferents racons del barri de la Portaferrissa.  En aquesta última, vaig explicar que volia fer algunes fotografies de l’Ateneu, si més no del seu vestíbul, però aquell dia tot el carrer Canuda estava a les fosques a causa d’una avaria i em vaig quedar amb les ganes. Malauradament ara tampoc n’he pogut fer per falta de temps però n’he trobat moltes per Internet.

Vestíbul i escala d'accés




L’Ateneu de Barcelona és un centre promotor d’activitats culturals fundat el 1860. Des del 1906 està ubicat en el número 6 del carrer Canuda, cantonada a la Plaça Vila de Madrid, al Palau Savassona, un edifici senyorial del 1796, d’estil neoclàssic, que ha sofert diverses modificacions d’estructura per d’adaptar-se a les exigències actuals.

Àngel Guimerà

Compromès amb la cultura catalana des de la seva creació, per la seva presidència  han desfilat noms significatius del país com Àngel Guimerà, Domènech i Montaner, Bartomeu Robert, Joan Maragall o Pompeu Fabra, entre altres. Els discursos inaugurals del curs, pronunciats per la presidència, han senyalat l’orientació de la vida cultural de Catalunya i, en aquest sentit, cal destacar el valent discurs que al seu dia va pronunciar el dramaturg Àngel Guimerà, “La llengua catalana”, que va causar gran rebombori i va marcar la pauta perquè a l’Ateneu s’emprés la nostra llengua en aquests actes (imagineu en quin estat es trobava el 1895).

La biblioteca actualitzada.



Conferències, cursos de formació, concerts, premis literaris, tertúlies i debats componen les seves activitats. Destaca sobretot una important biblioteca que, amb els anys ha anat acumulant fins a 300.000 títols i s’ha convertit en la més important biblioteca privada del país. És un centre de referència per investigadors i estudiosos perquè aplega un extens fons bibliogràfic d’història, de manuscrits des del segle XIV, d’incunables, documents i revistes de finals del segle XIX. Després d'una minuciosa restauració, la biblioteca és ara un centre adaptat a les noves tecnologies.
L’any 1998, l’Ateneu va crear una escola d’Escriptura i Humanitats que ha adquirit gran prestigi. L'actual president de l'Ateneu és l’historiador Jordi Casassas.

Tertúlia de l'Ateneu

Han esdevingut memorables les tradicionals tertúlies de les penyes de l’Ateneu. La més coneguda era la del doctor Joaquim Borralleres que reunia personatges importants de la nostra cultura com Josep Pla, Francesc Pujols o Josep Maria de Sagarra, entre altres.

Presentació a la sala d'actes.
He visitat varies vegades l’Ateneu per assistir a conferències obertes al públic en general. Tinc entès que no es permet l’accés lliure als no socis. Abans no estava tan controlat aquest accés.  Fa uns vuit anys vaig participar en el programa de “Voluntariat per la Llengua” que promou la difusió del català. Em van assignar un jove de Lyon que feia uns cinc anys que vivia i treballava a Barcelona.

Un espai de la biblioteca decorat amb pintures
 del Vigatà.



En una de les trobades per practicar l’idioma el vaig portar a l’Ateneu i va quedar meravellat amb la magnífica biblioteca i  les esplèndides sales amb pintures de Francesc Pla, “el Vigatà” que decoren murs i sostres.
També vam passejar discretament pel bar, les sales de conversa i el jardí i ningú ens va dir res. Potser fèiem cara de socis.










Ara només hi vaig el dia de Corpus, que està obert al públic, per veure ”l’Ou com balla” amb la meva néta. Li agrada asseure's en una d'aquelles butaques tan respectables que conviden a conversar.



2 comentaris:

  1. Un cop llegit el teu article setmanal, m'han vingut ganes d'asseure'm, sense presses i amb tranquil.litat, al jardí romàntic, abans ho feia molt, ara només vaig als dinars de Cruilla de debat, els teus escrits em fan reviure tants moments agradables!

    ResponElimina
  2. Bonica descripció de les belleses amagades i de l'esperit de l'Ateneu. Ara només es pot entrar acompanyat d'un soci. Per cert, saps quin és el dia de Corpus, aquest any? No em voldria perdre l'Ou com Balla.

    M. Carme

    ResponElimina