dilluns, 20 de gener del 2014

UNA BIBLIOTECA MOLT ESPECIAL

La Biblioteca Arús. Foto Gili

Fanal a l'entrada. Foto Gili
Al Passeig de Sant Joan nº 26 està ubicada una biblioteca, la Biblioteca Arús*, que va ser fundada l’any 1895 com a donació testamentària de Rossend Arús al poble de Barcelona. Rossend Arús fou un home catalanista, lliurepensador, filantrop, amant del progrés i la cultura, que ingressà en la Maçoneria* el 1866. Està especialitzada en moviments socials, principalment obrers i maçònics i conté un extens fons documental del segle XIX i inicis del XX. Va romandre tancada al públic entre el 1939 i el 1967.
Quan vaig traslladar-me a la cantonada d'Ausiàs Marc, em vaig afanyar a visitar-la, intrigada per l’aura de misteri que ha envoltat aquesta organització. L’antic règim havia fet de la paraula maçoneria un lema infernal, i això atiava la meva curiositat. Molts recordem encara el tronat concepte de la “conspiración judeo-masónica”, repetit pel dictador en els avorrits discursos que ens etzibava sovint. Es comenta que aquell odi a la maçoneria era degut a que hi havia volgut ingressar i havia estat rebutjat. Es veu que els principis d’uns i altres no coincidien gens.

Escalinata d'accés. Foto Gili
Confesso la meva ignorància sobre el tema i he de dir que, més que el contingut, el que em va impressionar de debò, va ser la solidesa d’una instal·lació tan antiga i tan ben conservada. Sostres decorats, marbres, fusteria noble, vitrines atapeïdes de llibres, llums recuperats, cadiram d’època, i tot enmig d’una atmosfera d’ordre i estudi. L’edifici és obra de l’arquitecte Bonaventura Bassegoda i en la seva decoració hi van intervenir diversos artesans.

He repetit la visita per fer el present escrit i he pogut comprovar que el lloc segueix funcionant encara que sembli ancorat en el túnel del temps.
L'estàtua de la Llibertat. Foto Gili
Al vestíbul, l’estàtua de la Llibertat continua donant la benvinguda a tothom enmig del pas, i tot seguit s’accedeix a una sala vorejada per un entresolat amb vitrines fins el sostre.
En el centre, dos expositors mostren una col·lecció d’objectes relacionats amb Sherlock Holmes*, cedida per un particular. El personatge literari encaixa perfectament amb l’ambient victorià de l’espai i també el seu autor, Arthur Conan Doyle, que era maçó.

Seguint per una sala més àmplia flanquejada per més vitrines amb llibres, vaig veure la persona encarregada ocupant l’escriptori central i a tres o quatre lectors concentrats en llurs lectures. Estudiosos del tema? Membres de l’organització? Ho ignoro. No m’hi vaig entretenir per no distreure i em vaig limitar a fer alguna fotografia, després de demanar el corresponent permís.
Recordo, de la primera visita de fa uns anys, un expositor amb motius propis de la simbologia maçònica, així com un gràfic explicatiu de les diferents jerarquies, però aquesta vegada no hi era. Vaig veure, això sí, alguns d’aquests símbols distribuïts pels diferents racons. El compàs (la força creativa) i l’escaire (emblema de rectitud) són els símbols principals.

Reconegudes personalitats de tot el món han sigut maçons i a Catalunya, personatges com Lluis Companys, Joan Gamper, o Ernest Lluch entre altres, han tingut relació amb la maçoneria.



4 comentaris:

  1. Molt interessant. Ho confesso, tant que hi he passat pel davant i mai hi he entrat però després de llegir-te tinc ganes d' anar-hi

    ResponElimina
  2. Molt bé Francina, en aquesta entrada tornes a assolir les dues principals fites que, al meu entendre, acaces en tots el teus escrits: fer-nos conèixer un punt interessant de la nostra ciutat, o recordar-lo a aquells que ja en tenien noticia, i delectar-nos amb la ben construïda descripció del lloc. Gràcies.

    ResponElimina
  3. Sempre he sentit parlar de la maçoneria i dels maçons, però mai m'he atrevit a entrar
    a la Biblioteca Arús. Em semblava un lloc una mica misteriós. Ara me atreviré a anar-hi.
    .

    ResponElimina
  4. Molt bé la teva descripció. Des que vaig veure un dia una foto de l'interior de la Biblioteca que tenia pensat anar-hi (sense conéixer el seu caràcter maçònic) i tinc previst anar-hi, amb motiu d'una exposició i d'una xerrada dins de BCNegra, demà passat.

    ResponElimina