dimarts, 14 de gener del 2014

VOREJADA DE VERD

"Espiral arbrada", al Parc de l'Estació del Nord
Sens dubte, en una imaginària competició d’espais verds ciutadans, la cantonada que habito actualment, Ausiàs Marc-Sardenya, guanyaria per golejada a les cantonades anteriors. Ja vaig mencionar l’escassa presència de zones verdes a l’entorn d’Enric Granados, i no caldria aclarir que l’absència d‘aquestes zones era total pel barri gòtic de la Portaferrisa.

Il·lustració F. Gili
Allà ho suplíem pujant al terrat, que no era precisament verd però resultava idoni per jugar i respirar, donades les seves generoses dimensions. En el blog de Contes i Narracions, ja fa uns anys, li vaig dedicar una entrada sencera impregnada de nostàlgia; “SublimTerrat”* ho vaig titular i l’acompanyava amb un dibuixet on la meva germana i jo corríem entre un laberint de llençols.

Letamendi nord. Potser massa ombra? 
A la casa d’Enric Granados no hi havia terrat però en canvi teníem a tocar la plaça  Letamendi, un singular espai romboïdal enmig de l’eixample, format per super-xamfrans i dividit pel sorollós trànsit rodat del carrer d’Aragó. D’aquesta divisió en resultaven dos espais triangulars. En l’època en que hi solíem anar, la zona nord estava preferentment ocupada per mares i criatures i la zona sud era utilitzada per un personal més variat. Encara que soni a increïble, aquestes petites places eren llocs bastant tranquils ja que, un cop hi érem, la nostra oïda s’habituava al brogit imperant i en prescindia totalment.
Palmeres a la zona sud. Foto Gili

L’arbrat i uns quants arbustos, intentaven aportar certa sensació de natura i gràcies a tot plegat els meus fills van poder gaudir d’un mínim de sorra i d’algun gronxador quan eren petits. Fa pocs dies hi vaig passar i vaig veure que els arbres havien crescut molt i que l'enjardinat havia canviat. Les palmeres washingtònies semblaven voler esgarrapar el cel i en la part nord l’ombra em van semblar excessiva, de cara al fred hivern.

El meu barri actual sí que està envoltat de zones verdes: d’una banda s’han fet jardins en l’interior de dues illes de cases properes: els jardins de Lina Òdena i la Carretera Antiga d’Horta; amdos tenen accessos per Ausiàs Marc i Alí Bei.

Parc de l'Estació del Nord
Així mateix tenim el Parc de l'Estació del Nord*, una zona creada el 1988 que va de Nàpols a Lepant, passant per sota dels ponts de Sardenya i Marina. Aquest parc es caracteritza per un traçat integrador, que fusiona natura i escultura amb varies creacions de ceràmica vidriada blanca i blava sobre la gespa verda (actualment no gaire), de l’artista americana Beverly Peppers, que prenen el nom de “Cel caigut”. Prop del carrer Sardenya hi ha una altra creació amb til·lers, “Espiral arbrada”, i passat els ponts el parc s’allargassa fins una àrea dedicada a jocs infantils i una zona per gossos, amb varietat de vegetació.


Parc de la Ciutadella
Tot això sense oblidar que, ben a prop, tenim el nostre parc  per excel·lència, el que estimem tots els barcelonins, el Parc de la Ciutadella, un lloc carregat d’història i de racons evocadors, que va recobrar la pròpia dignitat després d’un passat que ara tenim més present que mai.


D’espais per airejar-me en tinc molts però de vegades el que costa és saber trobar el temps per fer-ho.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada