dilluns, 17 de febrer del 2014

EL DOLÇ ENCANT D'UN CARRER


Retorno als orígens, a la cantonada Portaferrissa-Duc, al barri que em va veure créixer i que tants records em du. El vaig deixar als vint-i-dos anys però sempre hi he anat a parar, ja sigui per fer compres o senzillament per passejar, perquè encara el considero meu malgrat la transformació que ha sofert. L’entramat de carrers continua sent el mateix, és clar; el que li ha canviat la cara és el tràfec de botigues i la inevitable afluència de turistes. Això em produeix sentiments ambigus: d’una banda, miro l’onada forastera com si fos l’intrús que envaeix el meu territori i ensems, sento la mena d’orgull del qui mostra allò que més estima.
La xocolateria Dulcinea al carrer Petritxol
  Un dels carrers amb més encant del barri és sens dubte el carrer de Petritxol. Aquest carrer estret i curt que va de la Portaferrissa a la plaça del Pi, va ser obert l’any 1465, tot i que d’aquella època no en queden vestigis. Segons diuen alguns, el seu nom prové del propietari dels terrenys que hi havia on es va obrir, encara que altres asseguren que ve d’un pedrís col·locat a l’entrada; però no vull fer un repàs històric del carrer, sinó explicar el que recordo de quan el tenia tan a mà.



Evidentment, quan era joveneta el carrer  era  molt diferent i més tranquil. En aquella època hi passàvem sobretot els diumenges, tornant de l’església del Pi. Les xocolateries que tanta fama li han donat ja existien encara que no hi anava tanta gent com ara i també em ve a la memòria l'aroma d'una pastisseria desapareguda que es deia “La Mallorquina”, on el meu pare, fidel a la tradició i molt llaminer, comprava el tortell de nata del diumenge.


Rajols a la casa d'en Guimerà
Casas, Clarassó i Rusiñol a la sala Parés
També d'aquells anys, recordo haver celebrat la inauguració dels bonics rajols amb l’auca del carrer, així com la imatge de la Mercè, al costat de la sala Parés. Aquesta sala, inaugurada el 1877, és un espai memorable per on han desfilat importants artistes. Rusiñol, Casas i Clarassó, amics de joventut, hi exposaven conjuntament entre el 1890 i el 1930. Per mi és un ritual inevitable entrar a veure què s’hi exposa quan hi passo.

Trobo a faltar algunes botigues d'abans que m’agradaven com la de Pilar Lledó on podies trobar les cortines de bany més originals de Barcelona i també la d’articles per belles arts Rigol, on hi comprava el material per dibuixar.


De la granja “La Pallaresa”, a part dels fantàstics suïssos, dos records voldria esmentar: l'un és la cara imborrable d'una amiga del col·legi, parenta dels propietaris de la granja, que de tant en tant em regalava cromos de l’àlbum Nestlé (ella en tenia molts de repetits gràcies als seus parents). L’altra record és el deliciós plat d’arròs amb llet que em vaig cruspir per satisfer un estrany desig quan estava embarassada.
En els meus records també s'hi barregen els refilets de la Caballé que es feien sentir tot passejant, des del seu estudi al número 11.

Són tants el personatges il·lustres que han viscut o han tingut relació amb aquest carrer que no acabaríem: Guimerà, Moratín, Salvà Papasseit, Maurici Serrahima o el ballarí Joan Magriñà entre altres, sense oblidar pintors emblemàtics com Meifrén, Urgell, Nonell, Anglada Camarasa o Picasso, que hi passaven sovint quan exposaven a la sala Parés.

Beardsley
En l’actualitat el carrer no ha perdut personalitat sinó que mes aviat crec que n’ha guanyat. Manté les dues xocolateries antigues, i la resta d’establiments nous han sabut retenir amb encert el favor dels visitants. La nota discordant la posa un súper que inexplicablement s’hi ha instal·lat fa poc, davant mateix de la sala Parés.

Cal passejar lentament per assaborir cada racó i cada establiment. De l’estol de botigues interessants que anem trobant em complau destacar la papereria Conesa on s’hi pot trobar tot l’imaginable en paper; també la d’objectes de decoració  Beardsley, una botiga deliciosa on no et canses d’admirar i t’ho enduries tot.


Al final del carrer, una altra joia, la llibreria Quera, fidel a l’excursionisme i a la muntanya, sembla voler anar del bracet amb la xocolateria Dulcinea i elles dues ens acomiaden dolçament per retrobar, bocabadats, la imponent façana gòtica del Pi.
  


4 comentaris:

  1. Acabo de llegir el teu bloc del carrer Petritxol i m'ha agradat molt tant per la descripció literària com per l'encert de la fotografia. Venen ganes d'acostar-se al carrer Petritxol i entaula-se en una de les seves granges.

    ResponElimina
  2. Passar pel carrer Petritxol era un dels itineraris de quan era petita i anàvem amb els pares a veure les exposicions de la Sala Parés. El teu escrit m'ha retornat aquelles imatges entranyables, així com els suïssos de La Pallaresa. Deu ser questió d'edat.

    ResponElimina
  3. Estic amb tu. És un dels carrers amb més encant de Barcelona. Gràcies per la joia amb què ens has delectat.

    ResponElimina
  4. Deliciós el teu passeig pel carrer Petritxol i la seva història. Després de la salivera que m'ha desencadenat la foto inicial he fet un passeig amb companyia de tots els artistes que nombres. Preciós!

    M. Carme
















    ResponElimina