D’entrada no ofereix gens d'atractiu iniciar un relat sobre una via ingrata
i sorollosa com és el carrer Aragó, però ho faig perquè per mi era un indret
molt proper quan vaig anar a parar a la cantonada Enric Granados-Consell de Cent.
Començaré fent una mica d’història dels espais que vaig freqüentar.
El carrer Aragó al tram Passeig de Gràcia-Rambla Catalunya |
Fins l’any 1960 s’hi podia veure passar el ferrocarril sota una rasa
feta el 1882, la qual cosa li donava un aspecte bastant insòlit. Era com una
ferida oberta enmig del carrer. A més a més, per tal de no entorpir el trànsit
de les vies perpendiculars, hi havia un pont a cada encreuament. La rasa estava
protegida per una balustrada modernista i a cada banda hi havia un carril per la
circulació rodada i una vorera per a vianants. Per tot plegat aquest carrer té
una amplària més gran que la resta de vies transversals.
La fumera del tren passant pel carrer Aragó |
És fàcil d’imaginar
les molèsties acústiques i de salubritat que els fums de les màquines de vapor
causaven als veïns. Les façanes presentaven un lamentable aspecte ennegrit.
El baixador del Passeig de Gràcia |
A l’alçada
del Passeig de Gràcia hi havia un baixador fet l’any 1902 per l’arquitecte
Salvador Soteras. Als anys vint se’n va fer un altre amb entrada per Pau Claris.
Lògicament els dos van desaparèixer quan es va cobrir la rasa
ferroviària l’any 1960. Llavors el carrer es va convertir en una mena de carretera molt útil per l'intens trànsit rodat. Als primers anys seixanta aquell sector no formava part dels meus
recorreguts habituals, ja que encara vivia en ple barri gòtic, però recordo perfectament l’estrany forat així com la presència insòlita del baixador enmig del carrer.
Aragó-Letamendi amb la rasa acabada de cobrir |
Quan vaig anar a viure a Enric Granados, el carrer Aragó ja presentava
l’aspecte actual. Per mi era un lloc de pas obligat per acompanyar els meus
fills al parvulari, anar al mercat del Ninot o per cercar uns moments de
descans a la plaça Letamendi.
Hisenda presidint la plaça Letamendi |
Aquesta plaça no ha estat mai afortunada: dividida en dos pel fossar
ferroviari, més tard pel caudal automovilístic i, des de fa uns anys, dominada
per l’ombra sinistra d’Hisenda, sembla destinada a despertar l’antipatia dels
barcelonins. No obstant jo recordo amb cert enyor les estones de lleure passades
amb els fills petits i amb la meva mare
ja velleta.
Seguint pel carrer Aragó, abans d’arribar al Passeig de Gràcia trobem
un lloc presidit per dos edificis enfrontats de naturalesa absolutament
dispar: a la vorera sud, el Servei Estació i ben bé al seu davant, la Fundació Tàpies.
La fundació Tàpies |
Aquest últim edifici, aixecat l’any 1879, era abans l’editorial
Montaner i Simon i una de les primeres
grans obres de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, nebot del propietari. Pionera
del moviment modernista, la seva façana mostra un estil poc convencional i la
utilització del maó vist li dóna un cert aire mudèjar.
Es dóna el cas que en aquesta editorial van
coincidir durant un temps dos escriptors ben estimats per tots nosaltres: Pere Calders i Jesús Moncada.
Actualment la part superior de l’edifici està coronada per una obra
del mateix Tàpies, titulada “Núvol i cadira”. La Fundació Tàpies, inaugurada el
1984, és un centre cultural dedicat a la vida i obra de l’artista. A part de la
col·lecció permanent, en el museu s’hi realitzen nombroses exposicions temporals
d’art contemporani.
El Servei Estació original |
El Servei Estació va ser fundat el 1924 com a benzinera, la primera de
la ciutat. Per aquesta raó conserva encara el nom que duia en origen. Més endavant, va deixar de ser-ho i es dedicà als articles derivats
del petroli, plàstics i similars. Actualment ven tota classe de materials per
la casa i el bricolatge. Gairebé la majoria de nosaltres hi hem hagut d’acudir algun cop cercant un article especial que tan sols allà podrem trobar. Això sí, quan hi anem hem de procurar reunir primer una bona dosi de paciència.
Com ens acostumem als canvis! Amb els teus escrits ens fas recordar una Barcelona totalment diferent, aquell carrer Aragó, negre de sutge, que donava un aire que jo el relacionava amb les fàbriques, el treball i la lluita pel dia a dia i que ara ha canviat tant que em sembla de senyors.
ResponElimina